Populärer Realismus. Vom international Style gegenwärtigen Erzählens

Date/Time
Date(s) - 07/11/2023
5:00 pm - 6:00 pm

Location
Maison du Savoir

Categories


MSA 4.030

Lecture by Moritz Baßler as part of the lecture series ‘Digitalisation and Society’

Popular Realism. On the international style of contemporary storytelling

Over time, digitalisation, Web 2.0 and social media have not only led to a culture, but also to an aesthetic of feedback in which literature is repositioned and realigned. Stylistic communities of normalised spectacle are emerging and dominating reception. My thesis is that under these conditions, an international style of storytelling has emerged in recent decades that can be described as popular realism and characterises not only classic narrative literature, but also, for example, the series formats in fantasy and on Netflix.

Moritz Baßler is Professor of Modern German Literature at the Westfälische Wilhelms-Universität Münster. He specialises in contemporary literature and pop culture. He uses the term ‘midcult’, coined by Umberto Eco, for literature, an art that is mass-produced but still gives the appearance of high culture.

 

Vortrag von Moritz Baßler im Rahmen der Vorlesungsreihe ‘Digitalisierung und Gesellschaft’

Populärer Realismus. Vom International Style gegenwärtigen Erzählens

Digitalisierung, Web 2.0 und soziale Medien haben mit der Zeit nicht nur zur einer Kultur, sondern zu einer Ästhetik der Rückkopplung geführt, in der sich Literatur neu verortet und ausrichtet. Stilgemeinschaften normalisierten Spektakels bilden sich heraus und dominieren die Rezeption. Meine These lautet, dass sich unter diesen Bedingungen in den letzten Jahrzehnten ein International Style des Erzählens herausgebildet hat, der als populärer Realismus beschrieben werden kann und nicht nur die klassische Erzählliteratur, sondern auch z.B. die Serienformate in Fantasy und auf Netflix prägt.

Moritz Baßler ist Professor für Neuere deutsche Literatur an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Er beschäftigt sich  mit der Gegenwartsliteratur und Popkultur. Er verwendet den von Umberto Eco geprägten Begriff des ‘Midcult’ für Literatur, einer Kunst, die Massenware ist, sich aber dennoch den Anschein von Hochkultur gibt.